De vliegende auto van het Nederlandse PAL-V mag de openbare weg op na goedkeuring van de RDW.
De komende tijd zal de PAL-V Liberty vooral op Nederlandse wegen worden getest.
Dat betekent nog niet dat de vliegende auto in productie kan worden genomen. Daarvoor moet de auto eerst de juiste luchtvaartcertificering krijgen. Die wordt op zijn vroegst in 2022 verwacht.
De vliegende auto van PAL-V mag eindelijk de openbare weg op. De RDW heeft hiervoor goedkeuring verleend, zo maakte de maker van de PAL-V woensdag bekend. Daarmee kan het bedrijf uit Raamsdonksveer de auto uitgebreid gaan testen.
In augustus onderging de PAL-V Liberty de laatste keuring van de Rijksdienst Wegverkeer (RDW). “Het was een hele uitdaging om met een ‘opgevouwen vliegtuig’ aan alle toelatingseisen op de weg te voldoen”, aldus technologiedirecteur Mike Stekelenburg van PAL-V in een persverklaring.
De komende maanden zal de PAL-V Liberty duurtesten op de weg gaan uitvoeren. Deze zullen vooral plaatsvinden in Nederland.
Topman Robert Dingemanse van PAL-V is opgetogen: “Dit is een grote stap voorwaarts voor ons. Vanaf hier gaan we in de volgende versnelling naar onze laatste mijlpalen.”
Luchtvaartcertificatie in de maak
De volgende stap voor PAL-V is om de Liberty gecertificeerd de lucht in te krijgen. Sinds 2015 is PAL-V bezig met de luchtvaartcertificatie van het Liberty-design. Dit gebeurt onder de begeleiding van EASA, de Europese luchtvaartautoriteit. De afronding hiervan wordt in 2022 verwacht.
Meer dan 1.200 testrapporten moeten worden aangeleverd voordat de Liberty zijn laatste 150 vlieguren mag gaan maken. Nadat dit is afgerond, kan worden begonnen met de leveringen van de voertuigen aan de eerste klanten.
In 2018 maakte het bedrijf bekend in 2019 de eerste vliegende auto's uit te leveren. Later werd dit doorgeschoven naar 2021.
Opstijgen vanuit de achtertuin
De PAL-V rijdt op drie wielen en heeft opklapbare rotorbladen. Het voertuig biedt ruimte aan twee personen. Om op te stijgen heeft de wagen – met een prijs van 299.000 tot 500.000 euro – minimaal een aanloop van tweehonderd meter nodig.
Dat kan op een van de twintig luchthavens en sportvliegveldjes die Nederland rijk is. "Je rijdt naar je punt van vertrek en na aankomst rijd je door naar je eindbestemming", zei Dingemanse eerder tegen Business Insider.
Maar ook is opstijgen vanuit de achtertuin mogelijk, mits daar voldoende ruimte is. Bij gemeente of provincie kun je een speciale ontheffing voor aanvragen, legde Dingemanse uit. De baan hoeft daarvoor niet eens geasfalteerd te zijn.